Mieszkańcy Nowego Sącza mają okazję skorzystać z ekologicznego wsparcia – od 16 czerwca 2025 roku ruszył nabór wniosków na bezpłatne przydomowe kompostowniki. To kolejna odsłona działań prośrodowiskowych prowadzonych przez miasto przy wsparciu Województwa Małopolskiego.
Ekologiczna inicjatywa Nowego Sącza
Program zakłada przekazanie mieszkańcom kompostowników o pojemności 720 litrów, wykonanych z tworzywa pochodzącego z recyklingu. Jego celem jest promocja kompostowania bioodpadów na własne potrzeby, edukacja ekologiczna oraz realne zmniejszenie ilości odpadów oddawanych do systemu miejskiego. Projekt został dofinansowany kwotą 22 tys. zł, pozyskaną przez miasto z budżetu województwa.
Kto może otrzymać kompostownik?
Zgodnie z regulaminem, z bezpłatnych kompostowników mogą skorzystać osoby spełniające następujące warunki:
- są właścicielami, współwłaścicielami lub użytkownikami wieczystymi nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym na terenie Nowego Sącza,
- złożyły deklarację dotyczącą opłaty za gospodarowanie odpadami i zobowiązały się do kompostowania bioodpadów,
- nie posiadają zaległości wobec miasta z tytułu opłaty śmieciowej,
- dysponują działką, na której można ustawić kompostownik bez uciążliwości dla sąsiadów,
- zobowiązują się do kompostowania wszystkich bioodpadów oraz wykorzystania uzyskanego kompostu we własnym zakresie.
Jak złożyć wniosek?
Wnioski można składać na trzy sposoby:
- osobiście w Urzędzie Miasta Nowego Sącza (Rynek 1, pokój nr 9),
- pocztą na adres: Urząd Miasta Nowego Sącza, Rynek 1, 33-300 Nowy Sącz,
- elektronicznie przez platformę ePUAP.
Nabór rozpoczął się 16 czerwca o godzinie 9:00 i potrwa do wyczerpania puli dostępnych kompostowników, jednak nie dłużej niż do 31 października 2025 roku. Decyduje kolejność wpływu wniosków.
Umowa i odbiór kompostownika
Po pozytywnej weryfikacji zgłoszenia wnioskodawcy zostaną zaproszeni do podpisania umowy przekazania kompostownika. Sprzęt będzie można odebrać osobiście w terminie wskazanym przez Wydział Komunalnej Obsługi Miasta, maksymalnie 7 dni po podpisaniu umowy. Należy pamiętać, że brak odbioru w terminie oznacza rezygnację z udziału w programie.
Zasady użytkowania
Przekazane kompostowniki muszą być wykorzystywane zgodnie z ich przeznaczeniem – wyłącznie do kompostowania bioodpadów pochodzących z gospodarstwa domowego. Użytkownik zobowiązany jest do odpowiedniego ustawienia urządzenia oraz jego trwałego oznakowania etykietą potwierdzającą wsparcie finansowe.
Co istotne, miasto zastrzega sobie prawo do przeprowadzenia kontroli użytkowania kompostownika w ciągu dwóch lat od podpisania umowy. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości możliwe będzie żądanie zwrotu jego równowartości.
Kontakt i informacje
Wszelkie pytania dotyczące programu można kierować do Wydziału Komunalnej Obsługi Miasta pod numerem telefonu: 18 415 65 75.
