Modernizacja „Kryniczanki” nabiera tempa – kolej do Krynicy

Modernizacja „Kryniczanki” nabiera tempa – kolej do Krynicy zmienia się na lepsze.

Gospodarka

„Kryniczanka” przyspiesza ku przyszłości – wielka modernizacja linii kolejowej Tarnów – Krynica-Zdrój

Tarnów / Sądecczyzna / Krynica-Zdrój – Maj 2025

Trasa kolejowa prowadząca przez serce południowej Małopolski, popularnie nazywana „Kryniczanką”, przechodzi największą od dekad metamorfozę. Dzięki szeroko zakrojonym pracom modernizacyjnym, podróże koleją z Tarnowa przez Nowy Sącz i Muszynę do Krynicy-Zdroju już wkrótce będą szybsze, wygodniejsze i dostępne dla każdego. To dobra wiadomość nie tylko dla podróżnych, ale także dla lokalnych społeczności i rozwijającej się turystyki regionu.


🚉 Nowe perony, bezpieczniejsze przejazdy, więcej komfortu

Na trasie linii kolejowych nr 96 (Tarnów – Leluchów) oraz nr 105 (Muszyna – Krynica-Zdrój) trwają prace warte łącznie ponad 190 milionów złotych, których efekty już zaczynają być widoczne. W czerwcu do użytku zostaną oddane zmodernizowane perony w Barcicach, Rytrze, Łomnicy-Zdroju, Wierchomli Wielkiej, Zubrzyku, Żegiestowie-Zdroju, Miliku i Muszynie. To kontynuacja prac, które przyniosły już efekt w takich miejscowościach jak Tuchów, Andrzejówka czy Stary Sącz.

Modernizacje obejmują nie tylko perony, ale również:

  • wymianę torów i sieci trakcyjnej,
  • przebudowę obiektów inżynieryjnych,
  • modernizację 23 przejazdów kolejowo-drogowych,
  • remont 60 obiektów mostowych i wiaduktów.

Szczególne znaczenie ma remont mostu nad Popradem w Muszynie, gdzie oprócz torów i nawierzchni zmodernizowano również całą konstrukcję stalowo-betonową.


⏩ 120 km/h przez góry? Już wkrótce!

Gdy zakończą się wszystkie etapy modernizacji – co planowane jest na czwarty kwartał 2025 roku – pociągi na wielu odcinkach będą mogły poruszać się z prędkością do 120 km/h. Wymiana nawierzchni oraz zastosowanie torów bezstykowych przełoży się na cichsze, płynniejsze i bardziej komfortowe przejazdy.

Dzięki temu „Kryniczanka” stanie się realną alternatywą dla podróży samochodem – zarówno dla mieszkańców, jak i kuracjuszy oraz turystów odwiedzających uzdrowiska i górskie miejscowości.

Stacja kolejowa Rytro
źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

🚌 Teraz autobus, wkrótce znowu pociąg

Z uwagi na trwające prace, obecnie funkcjonuje zastępcza komunikacja autobusowa, m.in. na trasie Nowy Sącz – Krynica-Zdrój. Pociągi wrócą na całej długości szlaku 12 czerwca 2025 r. – termin ten już teraz zapisują w kalendarzach miłośnicy podróży kolejowych przez beskidzkie pejzaże.


🛤 Inwestycja, która zmienia region Sądecczyzny

Projekt realizowany jest w ramach Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025, a także dzięki środkom z Krajowego Programu Kolejowego oraz własnym nakładom PKP PLK.

To inwestycja nie tylko w kolej – to impuls rozwojowy dla całej Sądecczyzny, Muszyny, Krynicy i okolic. Zmodernizowana infrastruktura poprawi dostępność komunikacyjną regionu, przyciągnie nowych turystów, a lokalnym mieszkańcom ułatwi codzienne podróże do pracy, szkoły i na uczelnie.


🧭 Nowa jakość podróży przez Małopolskę

Od Tuchowa po Krynicę-Zdrój – linia, która przez lata była traktowana jako urokliwa, ale niedoinwestowana, teraz zyskuje zupełnie nowe oblicze. Już wkrótce „Kryniczanka” stanie się symbolem sprawnej, nowoczesnej i przyjaznej środowisku kolei regionalnej, z której Małopolska będzie mogła być dumna.


źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *