Modernizacja linii kolejowej nr 104 w Nowym Sączu: Kluczowy etap projektu „Podłęże – Piekiełko”
Modernizacja linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz to jedna z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w południowej Polsce. Projekt ten, będący częścią większego przedsięwzięcia „Podłęże – Piekiełko”, ma na celu poprawę dostępności komunikacyjnej regionu oraz skrócenie czasu podróży między Nowym Sączem a Krakowem.
Charakterystyka trasy
Projekt „Podłęże – Piekiełko” to jedna z największych inwestycji kolejowych ostatnich lat w południowej Polsce, mająca na celu diametralną poprawę połączeń kolejowych pomiędzy Małopolską a Podhalem, w tym przede wszystkim pomiędzy Krakowem a Nowym Sączem. Całe przedsięwzięcie składa się z dwóch głównych części:
- Modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, o długości ok. 75 km, która obecnie jest jednotorowa i niezelektryfikowana. Prace obejmują kompleksową przebudowę torowiska, wzmocnienie lub wymianę podtorza, modernizację mostów i wiaduktów kolejowych, a także budowę nowych przystanków kolejowych i modernizację istniejących stacji. Trasa zostanie w pełni zelektryfikowana i dostosowana do ruchu pasażerskiego z prędkością do 120 km/h. Odcinek ten przebiega przez trudny, górzysty teren i jest kluczowy dla zapewnienia bezpośredniego połączenia z Podhalem.
- Budowa nowej linii kolejowej nr 622 Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark – Mszana Dolna, o długości ok. 58 km, której głównym celem jest skrócenie trasy z Krakowa do Nowego Sącza, z ominięciem Tarnowa. Nowa linia pobiegnie przez zupełnie nowe tereny i będzie wymagała budowy licznych tuneli oraz estakad, ze względu na wymagający ukształtowanie terenu Beskidu Wyspowego. Zakłada się, że na trasie powstanie ponad 10 tuneli (w tym jeden o długości ponad 6 km – jeden z najdłuższych w Polsce), a także kilkadziesiąt mostów i wiaduktów, które pozwolą pokonać różnice wysokości i zachować płynność ruchu kolejowego.
Celem tego ambitnego projektu jest bezpośrednie, szybkie i nowoczesne połączenie Krakowa z Nowym Sączem, a docelowo również z Zakopanem. Obecna podróż koleją między Krakowem a Nowym Sączem odbywa się przez Tarnów i trwa około 2,5–3 godziny. Po ukończeniu inwestycji czas ten skróci się do około 60 minut. Dodatkowo, zmodernizowana trasa będzie w pełni dostosowana do obsługi nowoczesnych składów pasażerskich, a także ruchu towarowego.
Nowa linia kolejowa nr 622 będzie również impulsem rozwojowym dla gmin i miejscowości znajdujących się wzdłuż nowej trasy – m.in. Szczyrzyc, Jodłownik, Tymbark i Mszana Dolna – które dotąd nie miały dostępu do szybkiego transportu kolejowego.
Inwestycja wpisuje się w politykę zrównoważonego rozwoju transportu w Polsce i ma na celu nie tylko skrócenie czasu podróży, ale również zwiększenie konkurencyjności kolei względem transportu drogowego, zmniejszenie emisji CO₂ oraz poprawę komfortu i bezpieczeństwa pasażerów.
Oddanie dróg w Nowym Sączu
Modernizacja linii kolejowej wiąże się z przebudową infrastruktury drogowej w Nowym Sączu. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podały harmonogram otwarcia poszczególnych ulic:
- ul. Krakowska – planowane otwarcie w lipcu 2025 roku
- ul. Lenartowicza – planowane otwarcie we wrześniu 2025 roku
- ul. Kolejowa – planowane otwarcie we wrześniu 2025 roku
- ul. Jagodowa – planowane otwarcie w listopadzie 2025 roku
- ul. Kościuszki – planowane otwarcie w listopadzie 2025 roku
- ul. Mickiewicza – planowane otwarcie w listopadzie 2025 roku
- ul. Węgierska – planowane otwarcie w listopadzie 2025 roku
Zakończenie tych prac drogowych znacząco poprawi płynność ruchu w mieście i ułatwi codzienne funkcjonowanie mieszkańców.
Korzyści dla Nowego Sącza
Po zakończeniu inwestycji czas przejazdu pociągiem z Nowego Sącza do Krakowa skróci się do około 60 minut. Inwestycja przyczyni się również do zwiększenia dostępności transportu kolejowego w regionie, poprawy komfortu podróży oraz rozwoju gospodarczego Sądecczyzny.
Modernizacja linii kolejowej nr 104 to nie tylko poprawa infrastruktury, ale także krok w stronę zrównoważonego rozwoju transportu w Polsce.

